Allmänna vilkor
Enligt EU:s nya lag om datalagring som gäller från och med 25 maj 2018 vill jag informera hur jag hanterar dina uppgifter som du nu lämnar vid din beställning (namn, adress, telefonnummer och e-postadress). De sparas här i webbutikens kundregister och är för att varorna ska kunna skickas till dig. Uppgifterna behöver även sparas enligt skatteverket regler under minst 7 år, efter det tas dina uppgifter bort. Självklart delas inte dina uppgifter med någon annan, skulle inte uppskatta det själv.
Några gånger om året skickar jag ut nyhetsbrev med recept och lite annat smått och gott från Kryddboden. Du kan när som helst avslutat prenumerationen genom att följa anvisningarna längst ner i nyhetsbrevet.
1.Betalning
Swish
Varorna skickas inom 1-3 arbetsdagar efter att betalningen är genomförd.
Stripe
Betalning sker enkelt och säkert med Stripe som håller de allra högsta och mest strikta säkerhetskraven i branschen. Alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Stripe tillhör en av världens största betalningsförmedlare och har med tiden blivit synonymt med säkra nätbetalningar.
2. Avgifter
Vi redovisar priser inklusive moms. Inga övriga skatter eller avgifter (förutom frakt) tillkommer vid beställning om ej annat specificeras.
3. Leveranser – Leveranstid
Eventuell fraktkostnad tillkommer vid utcheckning av varukorgen. Normalt levereras av varor inom 3-7 dagar (ej lördag, söndag samt andra helgdagar). Vanligtvis sker våra leveranser med DHL som har hämtning hos oss tisdag och fredag. Behöver du snabb leverans kontakta oss. Väger din beställning under 2 kg skickas det som brev med Post Nord och hämtas av vår lantbrevbärare om jag själv inte lämnar in hos vårat postombud. Det har under alla år fungerat så gott som helt felfritt med endast tre undantag som löstes snabbt. Vi tar inget ansvar för postens leveranstider och/eller hantering.
4. Återbetalningar
En eventuell återbetalning görs till ditt bankkonto, person- konto eller bankgirokonto. Återbetalningen sker inom 10 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.
5. Ångerrätt/öppet köp i 14 dagar
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej öppnad, förstörd eller skadad. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av Ångerrätt och öppet köp. Vid retur måste kvitto eller kopia på denna medfölja. Kontakt med oss måste ha skett innan retur. Vi förbehåller oss rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera självkostnadspris för de saknade delarna. Vi förbehåller oss rätten att i de fall returen skett felaktig dvs kvitto saknas eller kontakt ej tagen avstå från återbetalning av varans värde. Vi kommer ej lösa ut paket mot postförskott.
6. Reklamation
Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Vi tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt. OBS! Ni måste behålla kvittot för att utnyttja reklamationsrätten samt att produkten måste vara i obruten förpackning. Skulle varan vara skadad eller felexpedierad (obruten förpackning) när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. OBS! Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan. Synligt fel Anmäls direkt vid mottagandet av varan. Dolt fel Anmäls till oss inom 7 dagar från mottagandet av varan. En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut. Vid giltigt returärende betalar vi returfrakten. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden. För felaktigt returnerad vara utgår ingen ersättning för varken vara eller returkostnader, ej heller får kunden tillbaka varan utan att erlägga ny fraktkostnad. Vid eventuell tvist följer ARN:s rekommendationer.
7. Leveransförsening
Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. Vi förbehåller oss för eventuella tryckfel. All bildinformation skall ses som illustrationer, och kan ej heller garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.
8. Pris
I priserna ingår moms med 25 %, 6% för böcker och 12% för matvaror. Varmt välkommen som kund hos Tynderö Kryddbod! Min förhoppning är att du tycker om det du beställt precis lika mycket som jag själv gör, alla produkter är noga utvalt och framtaget. /Maria